donderdag 29 november 2012

Uierboord...

Vandaag op het Menu `Koeientiet `oftewel Uierboord

Ik denk dat het n typisch Rotterdams iets is
Want niet veel mensen kennen het als gerecht
En naar mijn weten word het ook niet meer verkocht



Wat heb je ervoor nodig


Een koeienuier  (die moet je van te voren bestellen bij de slagert)
Groente peen prei ui 
Bloem 
zout 
Peper 
Laurier

Ik ga uit van een stuk uier van ruim 1 kg.
Maak 1 liter bouillon aan met wat prei, uien, peen, laurierblad. 

Laat 20 minuten sudderen, daarna zeven.
Intussen de uier goed afspoelen onder de koude waterkraan.
Warm de uier op in de bouillon, laag vuur er onder en kook het in 9 uur (!) gaar.
De uier is gaar als de 'beet' een stevige is, maar niet taai.
In de dunne plakken snijden, zout (peper) er op en op de boterham.
In wat dikkere plakken snijden, zout en peper erop, bedekken met bloem en in de hete boter bruin en krokant bakken. 


Ook heerlijk als broodbeleg je hebt er nog meer recepten van , die post ik later 
Hmmmm t water loopt me in de mond als ik r aan denk 
 




  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten